Autobiographical self and figure (s) of the autor in Mario Vargas Llosa´s La tía Julia y el escribidor and El pez en el agua
PDF (Español)
LENS (Español)
XML (Español)

Keywords

La tía Julia y el escribidor
El pez en el agua
autofiguration
authorial figures

How to Cite

Negrete Sandoval, J. Érika. (2019). Autobiographical self and figure (s) of the autor in Mario Vargas Llosa´s La tía Julia y el escribidor and El pez en el agua. Nueva Revista De Filología Hispánica (NRFH), 67(2), 545–578. https://doi.org/10.24201/nrfh.v67i2.3529

Abstract

Convinced that behind the scenes of all writing it is possible to
discern the writer’s self-affirmation and (im)posture, and since studies on
“authoriality” in Hispanic American literature continue to be on the rise, I
propose to study the forms of autofiguration in Mario Vargas Llosa’s La tía
Julia y el escribidor and El pez en el agua. The autobiographical nature of both
books encompasses fundamental ideas about the author and authorship,
that take the form of textual images that ask questions about who the writer
is and what she/ he ought to be.

https://doi.org/10.24201/nrfh.v67i2.3529
PDF (Español)
LENS (Español)
XML (Español)

References

Alonso Estenoz, Alfredo 2013. Los límites del texto: autoría y autoridad en Borges, Verbum, Madrid.

Anderson, Mark D. 2014. “Dissonant worlds: Mario Vargas Llosa and the aesthetic of the total novel”, en Critical insights. Mario Vargas Llosa. Ed. Juan E. de Castro, Gray House Publishing, New York, pp. 201-218.

Barthes, Roland 2017. Ensayos críticos, 3a reimp. Trad. Carlos Pujol, Seix Barral, Barcelona.

Borges, Jorge Luis 1994. El idioma de los argentinos, Seix Barral, Buenos Aires.

Cabo Aseguinolaza, Fernando 2001. Infancia y modernidad literaria, Biblioteca Nueva, Madrid.

Cano Gavira, Ricardo 2011 [1997]. El buitre y el ave fénix. Conversaciones con Mario Vargas Llosa, Ediciones Igítur, Tarragona, España.

Casal, Lourdes (comp.) 1971. “Documento No. 12”, en El Caso Padilla: literatura y revolución en Cuba. Documentos, Eds. Universal, Miami, pp. 74-75.

Castro-Klarén, Sara 1988. Mario Vargas Llosa: análisis introductorio, Latinoamericana Editores, Lima.

Correa, Rafael E. 1994. “La tía Julia y el escribidor: la autoconciencia de la escritura”, en Mario Vargas Llosa: opera omnia. Ed. Anamaría Hernández de López, Pliegos, Madrid, pp. 204-209.

De Castro, Juan E. 2011. Mario Vargas Llosa: Public intellectual in neoliberal Latin America, The University of Arizona Press, Tucson.

De Castro, Juan E. & Nicholas Birns (eds.) 2010. Vargas Llosa and Latin American politics, Palgrave Macmillan, London-New York.

Diccionario de la lengua española, 23a ed., 2014. Real Academia Española-Espasa, Madrid.

Esparza, Cecilia 2016. El Perú en la memoria. Sujeto y nación en la escritura autobiográfica, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú- Pontificia Universidad Católica del Perú-Universidad del Pacífico-Instituto de Estudios Peruanos, Lima.

Franco, Sergio R. 2012. “La infancia recobrada: mercantilismo de la piel y punición. El pez en el agua de Mario Vargas Llosa”, en In(ter)venciones del yo. Escritura y sujeto autobiográfico en la literatura hispanoamericana [1974- 2002], Iberoamericana-Vervuert, Madrid, pp. 105-138.

Forgues, Roland 2006. Mario Vargas Llosa. Ética y creación. Ensayos críticos, Mare & Martin, Paris.

Gamboa, Santiago 2011. “De los noventa para acá”, El País, 19 de noviembre de 2011, https:// elpais.com/ diario/ 2011/ 11/ 19/ babelia/ 1321665133_850215.html [consultado el 9 de julio de 2018].

Geisdorf Feal, Rosemary 1986. Novel lives: The fictional autobiographies of Guillermo Cabrera Infante and Mario Vargas Llosa, University of North Carolina, Chapel Hill-València.

Gerdes, Dick 1985. Mario Vargas Llosa, Twayne Publishers, Boston.

González Boixo, José Carlos 1978. “De la subliteratura a la literatura: el elemento añadido en La tía Julia y el escribidor de Mario Vargas Llosa”, Anales de Literatura Hispanoamericana, 7, pp. 141-156.

Granés, Carlos 2014. “Authoritarianism, rebellion, and the father figure”, en Critical insights: Mario Vargas Llosa. Ed. Juan E. de Castro, Grey House Publishing-Salem Press, New York, pp. 427-440.

Guerra, Alfonso 2003. “Literatura y compromiso social”, en Literatura y compromiso social, Escuela Julián Besteiro-Visor Libros, Madrid, pp. 15-34.

Gutiérrez Piña, Claudia L. 2016. Las variaciones de la escritura. Una lectura crítica de “El grafógrafo” y de la obra de Salvador Elizondo, El Colegio de México-Universidad Autónoma del Estado de México, México.

Kerr, Lucille 1992. Reclaiming the author. Figures and fictions from Spanish America, Duke University Press, Durham-London.

Köllmann, Sabine 2010. “Vargas Llosa’s self-definition as «The man who writes and thinks»”, en Vargas Llosa and Latin American Politics. Eds. Juan E. de Castro & Nicholas Birns, Palgrave Macmillan, London-New York, pp. 173-188.

“La historia de Billiken”, http://web.archive.org/ web/ 20110422034016/ http:// billiken.com.ar/ nosotros.php [consultado el 20 de mayo de 2017].

May, Georges 1982. La autobiografía, Fondo de Cultura Económica, México.

McCracken, Ellen 1980. “Vargas Llosa’s La tía Julia y el escribidor: The new novel and the mass media”, Ideologies and Literature, 3, pp. 54-69.

Meizoz, Jérôme 2015. Posturas literarias. Puestas en escena modernas del autor. Trad. y pról. de Juan Zapata, Universidad de los Andes, Bogotá.

Molloy, Sylvia 1996. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. Trad. José Esteban Calderón, El Colegio de México-Fondo de Cultura Económica, México.

Morales Saravia, José 2001. “Colidiendo estéticas, La tía Julia y el escribidor”, en Mario Vargas Llosa. Escritor, ensayista, ciudadano y político. Ed. Roland Forgues, Minerva Miraflores, Lima, pp. 421-439.

Mudrovcic, María Eugenia 2001. “El pez en el agua: notas en torno a una escritura de la rabia”, Revista Iberoamericana, 67, 196, pp. 527-537.

Oviedo, José Miguel 1977. “La tía Julia y el escribidor o el autorretrato en clave”, Espiral Revista, 3, pp. 285-310.

Oviedo, José Miguel 1981. “Vargas llosa: de La tía Julia a La señorita de Tacna”, Quimera, 4, pp. 23-26.

Prieto, René 1983. “The two narrative voices in Mario Vargas Llosa’s Aunt Julia and the scriptwriter”, Latin American Literary Review, 11, 22, pp. 15-25.

Romera Castillo, José 1995. “Escritura autobiográfica hispanoamericana aparecida en España en los últimos años”, en Homenatge a Amelia García- Valdecasas. Eds. Ferrán Carbó et al., Universitat de València-Facultat de Filología, València, t. 2, pp. 727-740.

Rotella, Pilar V. 1994. “Hablador, escribidor, escritor: Mario Vargas Llosa y el poder de la palabra”, en Mario Vargas Llosa: opera omnia. Ed. Anamaría Hernández de López, Pliegos, Madrid, pp. 93-107.

“Una revista para los niños de Chile. El Peneca (1908-1960)”, http:// www. memoriachilena.cl/ 602/ w3-article-3397.html [consultado el 20 de mayo de 2017].

Vargas Llosa, Mario 1991. Carta de batalla por “Tirant lo Blanc”, Seix Barral, Barcelona.

Nueva Revista de Filología Hispánica (1947-), volume 66, 2, July-December 2018, is a semi-annual publication edited by El Colegio de México, Carretera Picacho Ajusco 20, Ampliación Fuentes del Pedregal, Tlalpan, C.P. 14110, Mexico City, Mexico, Tel. (55) 5449-3000, http://nrfh.colmex.mx/index.php/NRFH, nrfh@colmex.mx. Editor: Pedro Martín Butragueño. Assistant editors: Alejandro Rivas and Jesus Jorge Valenzuela. All Rights Reserved: 04-2015-070112341900-203, ISSN (print): 0185-0121, ISSN (electronic): 2448-6558, as registered with the National Copyright Institute. Typographical composition: El Atril Tipográfico. Person in charge of updating this issue: Perla Reyna Muñoz; date of last update: June 26, 2018.

   The content of the articles published is the responsibility of the author, and does not represent the point of view of Nueva Revista de Filología Hispánica. The partial or total reproduction of the contents or images of the publication is authorized, including electronic storage, provided it is strictly for academic purposes and not for profit, and that the source is cited without altering the content, and authorial credits are given.