Abstract
En 1904, gracias a una reseña sobre el libro de Juan Ramón Jiménez, Arias tristes (1903), el pope del modernismo hispánico, Rubén Darío, popularizó el tópico de la "tristreza andaluza". Era una forma de definir el tono de la literatura de los escritores modernistas del sur de España. Sin embargo, la actitud de Darío no fue de promoción, sino más bien de constatación de una realidad literaria que ya se había ido gestando en los últimos años del siglo XIX. Describir someramente la gestación de esa realidad es el objetivo del presente artículo.Nueva Revista de Filología Hispánica (1947-), volume 66, 2, July-December 2018, is a semi-annual publication edited by El Colegio de México, Carretera Picacho Ajusco 20, Ampliación Fuentes del Pedregal, Tlalpan, C.P. 14110, Mexico City, Mexico, Tel. (55) 5449-3000, http://nrfh.colmex.mx/index.php/NRFH, nrfh@colmex.mx. Editor: Pedro Martín Butragueño. Assistant editors: Alejandro Rivas and Jesus Jorge Valenzuela. All Rights Reserved: 04-2015-070112341900-203, ISSN (print): 0185-0121, ISSN (electronic): 2448-6558, as registered with the National Copyright Institute. Typographical composition: El Atril Tipográfico. Person in charge of updating this issue: Perla Reyna Muñoz; date of last update: June 26, 2018.
The content of the articles published is the responsibility of the author, and does not represent the point of view of Nueva Revista de Filología Hispánica. The partial or total reproduction of the contents or images of the publication is authorized, including electronic storage, provided it is strictly for academic purposes and not for profit, and that the source is cited without altering the content, and authorial credits are given.