“A Góngora hacer pedazos, / dejándolo tan entero”. Centones gongorinos en Nueva España
pdf (Español)
LENS (Español)
XML (Español)

Keywords

Góngora
centos
poetry in New Spain
Inmaculate conception
literary tournaments

How to Cite

Tenorio Trillo, M. L. (2020). “A Góngora hacer pedazos, / dejándolo tan entero”. Centones gongorinos en Nueva España. Nueva Revista De Filología Hispánica (NRFH), 69(1), 143–198. https://doi.org/10.24201/nrfh.v69i1.3711

Abstract

In New Spain many of Góngora’s centos were written, all of them dedicated to the Inmaculate Conception and all of them as part of literary tournaments. The present aricle studies this highly paricular poetic manifestation.

https://doi.org/10.24201/nrfh.v69i1.3711
pdf (Español)
LENS (Español)
XML (Español)

References

Agustín, san 1836. Opera omnia, Gaume Fratres Bibliopolas, Paris.

Alegre, Francisco Javier 2016. Arte poética de Mr. Boileau traducida a rima castellana por don Francisco Javier Alegre. Ed. Martha Lilia Tenorio, El Colegio de México-Fundación para las Letras Mexicanas, México.

Ausonio, Décimo Magno 1990. Obras. Trad. y notas de Antonio Alvar Ezquerra, Gredos, Madrid, 2 ts.

Ausonio, Décimo Magno 1999. Opera omnia. Ed. R.P.H. Green, Oxford University Press, Oxford.

Bažil, Martin 2009. Centones Christiani, Institut d’Études Augustiniennes, Paris.

Borges, Jorge Luis 1993 [1926]. El tamaño de mi esperanza, Seix Barral, Barcelona.

Calvo Portela, Juan Isaac 2013. “La Monarquía Hispánica defensora de la Inmaculada Concepción, a través de algunas estampas españolas del siglo xvii”, Anales de Historia del Arte, 23, pp. 155-168; doi: 10.5209/rev_ANHA.2013.v23.41908.

Carreira, Antonio 2010. “Góngora y el canon poético”, en El canon poético en el siglo xvii. Dir. Begoña López Bueno, Grupo PASO-Universidad de Sevilla, Sevilla, pp. 394-423.

Certamen poético 1654. Viuda de Bernardo Calderón, México.

Conte, Gian Biagio 1986. The rhetoric of imitation: Genre and poetic memory in Virgil and other Latin poets. Ed. Charles Segal, University Press, Ithaca, NY.

Conte, Gian Biagio 2017. Stealing the club from Hercules. On imitation in Latin poetry, De Gruyter, Berlin.

De la Plaza, Cristóbal Bernardo 1927. Crónica de la Real y Pontificia Universidad de México. Ed. facs. de Nicolás Rangel, Talleres Gráficos del Museo Nacional de Arqueología, Historia y Etnografía, México, 2 ts.

Delepierre, Octave 1868. Revue analytique des ouvrages écrits en centons, depuis les temps anciens, jusqu’au xixième siècle, Trübner and Co., London.

Dicc. Aut. = Real Academia Española 1984. Diccionario de autoridades, Gredos, Madrid.

Diego, Gerardo 1927. Antología poética en honor de Góngora, Revista de Occidente, Madrid.

Diego, Gerardo 2003. La estela de Góngora. Est. prel. de Julio Neira, Universidad de Cantabria, Santander.

Empresa métrica 1665. Viuda de Bernardo Calderón, México.

Ermnini, Filipo 1909. Il centone di Proba e la poesia centonria latina, Ermanno Loescher, Roma.

Gallardo, Bartolomé José 1889. Ensayo de una biblioteca española de libros raros y curiosos. Imprenta y Fundición de Manuel Tello, Madrid, 4 ts.

Góngora, Luis de 2000. Obras completas. Ed. Antonio Carreira, Fundación José Antonio de Castro, Madrid.

Góngora, Luis de 1985. Sonetos completos. Ed. Biruté Ciplijauskaité, Castalia, Madrid.

Guijo, Gregorio de 1953. Diario 1648-1664. Ed. y prol. Manuel Romero de Terreros, Porrúa, México, 2 ts.

Herrero García, Miguel 1939. Estimaciones literarias del siglo xvii, Voluntad, Madrid.

Hinds, Stephen 1998. Allusion and intertext. Dynamics of appropriation in Roman poetry, Cambridge University Press, New York.

Hinds, Stephen 2014. “The self-conscious cento”, en Décadence. “Decline and fall” or “Other antiquity”? Eds. Marco Formisano & Therese Fuhrer, Universitätsverlag Winter, Heidelberg, pp. 171-197.

Hoces, Gonzalo de 1634. Algunos poemas de don Luis de Góngora, Imprenta del Reino, Madrid.

Infantes, Víctor 1990. “Poesía sobre poesía: España y Portugal entre nuevos centones gongorinos”, Claro-Escuro. Revista de Estudos Barrocos, 4/5, pp. 115-124.

Lamacchia, Rosa 1958. “Dall’arte allusiva al centone”, Atene e Roma, 3, pp. 193-216.

Lamacchia, Rosa 1996. “Centoni”, Enciclopedia Virgiliana, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, Roma.

Leonard, Irving A. 1929. “Some Góngora centones in Mexico”, Hispania, 12, pp. 563-572.

Leonard, Irving A. 1949. “Sobre la censura del Triunfo parténico (1683) de Sigüenza y Góngora”, Nueva Revista de Filología Hispánica, 3, pp. 291-293; doi: 10.24201/nrfh.v3i3.3193.

Lewis & Short 2002. A Latin Dictionary, Clarendon Press, Oxford.

Martínez Medina, Francisco Javier 2019. “Componentes teológicos y contextos devocionales de la Inmaculada”, en La Inmaculada Concepción y la Monarquía hispánica. Eds. José Javier Ruiz Ibáñez y Gaetano Sabatini, Fondo de Cultura Económica, Madrid, pp. 35-59.

Martínez Puche, O.P., José A. 2004. El libro de la Inmaculada. Doctrina, historia, poesía y arte sobre la Inmaculada Concepción de María, Edibesa, Madrid.

McGill, Scott 2005. Virgil recomposed. The mythological and secular centos in Antiquity, Oxford University Press, New York.

Méndez Plancarte, Alfonso 1945. Poetas novohispanos, Universidad Nacional Autónoma de México, México, 2 ts.

Montes González, Francisco 2016. Mecenazgo virreinal y patrocinio artístico, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Okáčová, Marie 2009. “Centones: Recycled art or the embodiment of absolute intertextuality?”, Kakanien Revisited, 3, pp. 1-7.

Palmer, Ada 2014. Reading Lucretius in the Renaissance, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Parra García, Luis 1999. “Pervivencia del centón en el Renacimiento: Cento ex Virgilio Gallus de Lelio Capilupi”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 16, pp. 363-412.

Pasquali, Giorgio 1968. Pagine stravaganti, Sansoni, Firenze.

Plinio el Viejo 2003. Historia natural. Trad. y notas de Encarnación del Barrio Sanz et al., Gredos, Madrid.

Polara, Giovanni 1990. “I centoni”, en Lo spazio letterario di Roma antica. T. 3: La ricezione del testo. Dirs. Guglielmo Cavallo, Paolo Fedeli e Andrea Giardina, Salerno Editrice, Roma, pp. 245-275.

Ponce Cárdenas, Jesús 2008. “El oro del otoño: glosas a la poesía de Agustín de Salazar y Torres”, Criticón, 103/104, pp. 131-152; doi: 10.4000/criticon.11786.

Prieto Domínguez, Óscar 2008. “¿Qué era un centón para los griegos? Preceptiva y realidad de una forma literaria no tan periférica”, Myrtia, 23, pp. 135-155.

Prieto Domínguez, Óscar 2010. De alieno nostrum: el centón profano en el mundo griego, Universidad de Salamanca, Salamanca.

Robles, Antonio de 1946. Diario de sucesos notables (1665-1703). Ed. y pról. de Antonio Castro Leal, Porrúa, México.

Ros, Carlos 1994. La Inmaculada y Sevilla, Editorial Castillejo, Sevilla, 1994.

Rubial, Antonio y Enrique González González 2002. “Los rituales universitarios. Su papel político y corporativo”, en Maravillas y curiosidades. Mundos inéditos de la Universidad, Antiguo Colegio de San Ildefonso, Ciudad de México, pp. 135-151.

Ruiz Ibáñez, José y Gaetano Sabatini (eds.) 2019. La Inmaculada Concepción y la Monarquía hispánica, Fondo de Cultura Económica, Madrid.

Salanitro, Giovanni 1997. “Osidio Geta e la poesia centonaria”, Aufstieg und Niedergang der römischen Welt, 34, pp. 2314-2360.

Salazar y Torres, Agustín de 1694. Cítara de Apolo. Primera parte, Antonio González de Reyes, Madrid.

Santa Teresa, R.P. Severino de 1954. La Inmaculada en la conquista y coloniaje de América, Ediciones El Carmen, Vitoria.

Sineri, Valentina 2011. Il centone de Proba, Bonanno Editore, Roma.

Tenorio, Martha Lilia 2010. Poesía novohispana. Antologia, El Colegio de México-Fundación para las Letras Mexicanas, México, 2 ts.

Tenorio, Martha Lilia 2019. “Centones gongorinos en Nueva España”, (An)ecdótica, 3, 2, pp. 11-46; doi: 10.19130/iifl.anec.2019.2.1146.

Triunfo parténico 1683. Juan de Ribera, México.

Tucker, G. Hugo 2013. “Strategies of argument, politics and poetics in the «Centones ex Virgilio» (1555-1556) of Lelio Capilupi of Mantua”, en The art of arguing in the world or Renaissance Humanism. Eds. Marc Laureys & Roswitha Simons, Leuven University Press, Leuven, pp. 151-186.

Vidal, José Luis 1973. “Observaciones sobre centones virgilianos de tema cristiano. La creación de una poesía cristiana culta”, Boletín del Instituto de Estudios Helénicos, 7, pp. 53-64.

Virgilio 2003. Obras completas. Ed. bilingüe. Trad. Aurelio Espinosa Pólit, Cátedra, Madrid.

Nueva Revista de Filología Hispánica (1947-), volume 66, 2, July-December 2018, is a semi-annual publication edited by El Colegio de México, Carretera Picacho Ajusco 20, Ampliación Fuentes del Pedregal, Tlalpan, C.P. 14110, Mexico City, Mexico, Tel. (55) 5449-3000, http://nrfh.colmex.mx/index.php/NRFH, nrfh@colmex.mx. Editor: Pedro Martín Butragueño. Assistant editors: Alejandro Rivas and Jesus Jorge Valenzuela. All Rights Reserved: 04-2015-070112341900-203, ISSN (print): 0185-0121, ISSN (electronic): 2448-6558, as registered with the National Copyright Institute. Typographical composition: El Atril Tipográfico. Person in charge of updating this issue: Perla Reyna Muñoz; date of last update: June 26, 2018.

   The content of the articles published is the responsibility of the author, and does not represent the point of view of Nueva Revista de Filología Hispánica. The partial or total reproduction of the contents or images of the publication is authorized, including electronic storage, provided it is strictly for academic purposes and not for profit, and that the source is cited without altering the content, and authorial credits are given.